středa 14. května 2014

Třetí pokus o napuštění experimentální vodní farmy



Handikapovaný pejsek by se pod to asi nepodepsal, ale dobré věci chodí po třech. Já jsem zahájil v pořadí třetí pokus o napuštění akvaponické farmy a doufám, že tentokrát to vyjde. První dva pokusy skončily selháním technologie pro izolaci vody, tak jsem tentokrat nenechal nic náhodě.




Inu zakoupil jsem za 5000 korun 30 litrů smradlavého dehtu s názvem Tekutá jezírková fólie. Během víkendu jsem strávil asi 9 hodin natíráním betonového kanálu, kde díky sluníčku stoupala teplota až ke 30°C. V sobotu mi z toho smradu třeštila hlava, ale v neděli už jsem si na to nějak navyknul.



Na velikonoce jsem farmu slavnostně napustil a do rána byla všechna voda pryč. Napadlo me, že jsem během montáže U profilů narušil vodotěsnou povrchovou vrstvu. Všechny instalace jsem proto odstrojil, profily podlepil silikonem a znovu přetřel celý interiér tekutou fólií. Ráno byla farma zase prázdná.

Ze zoufalství jsem se obrátil na dodavatele toho materiálu. Ten mi vzápětí volal zpět a upozornil mě, že nátěr Tekutá jezírková fólie vůbec neslouží jako náhrada jezírkové fólie. Omluvil jsem se za svojí naivitu, čímž jsem zřejmě vyvolal pocit lítosti. Pán uznal, že to může být trochu zavádějící a slíbil popisek na e-shopu upravit. Cítíte tu karmu?

Pak už jsem nechtěl riskovat a našel firmu specializovanou na rybníky a zahradní jezírka. Do kanálu navařili polyetylenovou fólii tlustou snad 2 mm a teď už to snad vyjde! Z kohoutku teče voda rychlostí cca 1 kubík za hodinu a celá farma se tak bude napouštět asi 6 hodin.

Aktualizováno 22:43

Voda v nádrži vystoupala na úroveň dna pěstebního kanálu, což představuje asi třetinu celkového objemu. Zavírám vodu a zítra přemluvím tátu, aby jí znovu zapnul až přijde z práce a jednou za hodinu hlídal hladinu.


Na kraj pěstebního kanálu jsem usadil obří membránový provzdušňovač, který bude obohacovat vodu kyslíkem. Tuhle hračku neseženete v akvaristice, ale používá se například v domácích čistírnách odpadních vod (ČOV).


Právě u domácí čističky jsem se inspiroval při designu farmy. 60W vzduchovací pumpa bude nejen okysličovat vodu, ale i pohánět veškerou cirkulaci vody principem air liftu, který využívá energii bublin k tlačení vody směrem vzhůru. 




Na závěr ještě ohromující pohled na rozsvícenou farmu v noci. Dutinky polykarbonátu vedou světlo takovým způsobem, že celá bublina svítí v zahradě jako obří lampion.



1 komentář:

  1. Jako musím říct, že ten váš blog je fakt extrémně zajímavý a baví mě ho číst. Kdo vám dělal na akvaponii výkopové a zemní práce? Nebo jste si to dělal všechno svépomocí? To muselo dát hroznou práci, ne? Ale jako chápu, že když si to člověk udělá sám a svépomocí, tak z toho má úplně jinou radost. :)

    OdpovědětVymazat