čtvrtek 3. července 2014

Akvaponický cyklus už se rozbíhá


Dlouho jsem nenapsal žádný update. Farma ale spokojeně bublá a pomalu se v ní rozbíhá akvaponický cyklus. Pravidelně kontroluju chemické složení vody, abych zjistil, kdy bude systém připravený na plnou násadu produkčních ryb.




V nádržích teď probíhají zajímavé chemické pochody, které nejlépe znázorňuje graf na obrázku nahoře. Před několika týdny jsem do kanálu vypustil droboučké rybky střevličky východní. Ty se rychle rozkoukaly a začaly se v teplé vodě intenzivně krmit.


Část krmiva rybky neztráví a vyloučí jej v podobě výkalů do vody. Tím se ve vodě objeví amoniak NH3 vzniklý strávením aminokyselin obsažených v bílkovinách podávané stravy (nějaký chemik mě za tohle zřejmě sežere).

Voda s dostatkem kyslíku a dusíku přiláká tzv. nitritační bakterii typu Nitrosomonas, jejichž kolonie se usadí na stěnách pěstebního systému a na kořenech rostlin.Tyto bakterie získávají energii pro život skrze chemickou reakci, ve které se rozbije molekula amoniaku na dusík se naváže na dvě molekuly kyslíku, címž vznikne sloučenina dusitanu a čistá voda.

 2 NH3 + 3 O2 → 2 NO2- + 2 H+ + 2 H2O

Dusitan se začne v nádržích hromadit. Pro ryby je nesmírně toxický, protože se v žábrech ryb naváže na jejich červené krvinky namísto kyslíku a způsobí jejich zadušení. Nekteré drobné rybky kvůli tomu již zemřely :(  Na lakmusovém papírku v úvodním obrázku symbolizuje zvýšenou hladinu dusitanu druhý růžový čtvereček shora.



Dusitan naštěstí přiláká po nekolika týdnech do pěstebního kanálu jiný druh bakterií - druhou kolonii, která celý systém farmy pohání. Tyto bakterie typu Nitrobacter získávají energii oxidací dusitanů na dusičnany. Ano, ty dusičnany, které jsou základní složkou všech hnojiv a které jsou zdrojem dusíku pro rostliny. Ty tento prvek znovu transformují do aminokyselin a dalších organických sloučenin, které v podobě zeleniny jíme.

2 NO2- + 2 O2 → 2 NO3-


There is no turning back!

1 komentář:

  1. Super, tako to vám přeji. Já jsem na to zatím neměl odvahu. Letos jsem v létě stavěl dva zahradní altány, tak jsem se nechtěl pouštět do dalších projektů. Jeden altán byl u rodinného domu. Ale hlavně si zařizujeme takové chalupářské posezení u nás na chatě. :) Tak na to se fakt těším. :)

    OdpovědětVymazat