středa 8. ledna 2014

Tak já to teda zkusím


Po dlouhých měsících studováni, plánování, kreslení a počítání jsem se rozhodl, že to teda zkusím. Akvaponii. Akvaponií se rozumí kombinace chovu ryb (akvakultury) a pěstování rostlin v živném roztoku namísto hlíny (hydroponie).






V akvaponickém systému spolu žijí ryby a roste zelenina v dokonalém vztahu, kdy ryby svými výkaly a zbytky potravy obohacují vodu o živiny. Rostliny svými kořeny tento koktejl nasávají a využívají jej pro svůj růst. Tím současně vodu čistí rybám a oba světy tak spolu žijí v symbióze.


Fungující akvaponický systém je nesmírně efektivní z pohledu energií. Udává se, že zelenina roste až 10× rychleji a ryby tloustnou až o 2% své váhy denně. Protože jde o nádrže s vodou, které jsou z větší části zakryté, spotřebuje se jen asi setina vody oproti standardnímu zalévání. Voda na poli má totiž obrovský výpar a spousta se jí odpaří dřív, než pronikne ke kořenům rostlin.



Akvaponický systém nepotřebuje ani žádnou těžkou práci. Nemusí se orat ani tahat konve s vodou. Nemusí se hnojit. Rybám se nejčastějí podává potrava ve formě speciálních granulí. Hodíte jim pár hrstí, na hladině se zavíří voda a celým ekosystémem se rozjede tzv. cyklus dusíku.



Jde o jeden ze základních procesů, který je zdrojem života na zemi. Aerobní bakterie, které létají vzduchem, vytvářejí na všech příhodných stanovištích přirozené kolonie, kde získávají energii oxidací amoniaku. Tato první skupina bakterií vytvoří z amoniaku dusitan (NO2), ten se začne pomalu hromadit, což vede k rozvoji druhé kolonie bakterií, které svou činností znovu oxiduji dusitan na dusičnan (NO3). Možná si vybavíte takový ten sliz na stěnách špatně čištěného bazénu. To jsou právě kolonie nitrifikujících bakterií.



Akvaponický systém je tak vlastně biologický urychlovač částic.Akceleruje tento přírodní cyklus dusíku a koncentruje obrovské množství reakcí na minimální plochu. Už podle popisu se to zdá být mnohem elegantnější řešení než kydání hnoje.

V dalším článku se dočtete, jak bude moje akvaponická farma vypadat.




1 komentář:

  1. Mám rád tyhle životní momenty, kdy si prostě člověk řekne, že do něčeho jde, že něco zkusí, že se o něco pokusí. Vždycky z toho mám takový teplý pocit někde ve mě. :-) Jako teď jsem tady četl text o zahradních domcích, tak se mi taky v hlavě zrodil takový nápad, tak se o to musím podělit. :-)

    OdpovědětVymazat